Tyrkiet, Side 2015
Indkvarteret ca. 3 km. øst for Side i Arcanus Side Resort
Tyrkiet i gråt, kan vist godt beskrive denne uge, men temperaturen holdt sig dog over 22 grader, på trods af regn, torden og gråvejr, præget af meget lidt solskin, hvor temperaturen røg op på 28 grader i løbet af ingen tid.
Hotellet placeret direkte ned til stranden, og "skov" nord for.
Vi har været her før, så nærområdet levner ikke nyt, men for den nye rejsende anbefales både Antalya by, og Side med de romerske ruiner. Begge gode oplevelser.
Denne gang blev vi ramt af tordenvejr over tre dage. Første dag med et par timer, og de to efterfølgende næsten uafbrudt, og til tider med så meget vand at selv en bruser ville være misundelig.
/ Solen kom dog ret sporatisk hen over perioden, så det var ikke planlægning med vejrudsigtens begunstigelse vi ramte. På den anden side røg temperaturen hurtigt op på 23-28 grader, så for dansk velbefindende var det ikke ringe.
Det blev til en tur til Mavnagat marked og vandfald med bus. Modsat taxi som ville have 15 euro for turen, klaredes den for to euro med bus, altså 4 euro for to personer.
Bus er en nem ting her i Tyrkiet. Chaufførerne ved godt at vi turister og hjælper gerne.

Handel
Gjorde vi ikke så meget i. Hotellet havde det vi havde brug for, og det med tuskhandel er ikke rigtigt os, men markedet i Mavnagat havde da lidt af hvert.

Wow Travel / Tom TravelGmbH
Hold jer fra dette selskab. Vi har prøvet den rimelige og den der gik galt med dem.
I foråret gik det rimeligt. Læs selv under 2015 Tyrkiet forår
Selskabet er ikke blev for at ændre med kort varsel, og når det sker er servicen lig ingenting, og erstatning for aflyst tur er ikke eksisterende.
Vi rejste med dem i foråret, og havde en god oplevelse, så vi tænkte: "Hvorfor ikke igen"
Købt igennem Sweetdeal, og med tillæg for All Inclusive ved ankomst, men alt er beskrevet i dealen.
Selskabet skaber en pakkeløsning med fly og hotel. Der ud over er der ikke meget fra deres side af, og som nybegynder ud i rejse kan selskabet ikke anbefales.
Den oplevelse, der blev serveret denne gang, betyder også, at vi ikke igen vælger selskabet. Fejl kan ske, men at opleve der ikke er kontakt til selskabet i forbindelse med forklaring om ændringer og indhold i samme er utilstedeligt.
De skabte en løsning, men tidspunktet for ændringen, en dialog og forklaring på hvad vi fik er utilstedeligt af et rejsebureau, og trækker i den grad niveauet ned. Tanken til en stjerne strejfer.

Den kedelige oplevelse
Den korte
Kort fortalt, så fik vi besked to hverdage før afrejsedag at vores oprindelige tur var aflyst, og vi fik fire valg. Tre hoteller og en anden tur uden yderligere information ud over benævnelse.
Vores All-inclusive koncept blev pludselig 64 euro dyrere, og der var ingen kompensation for turen der ikke blev til noget.
Ergo betalte vi pludselig MERE for MINDRE.

Den lange
Rejsen købes via Sweetdeal, og forlanges betalt først i juli, som forlangt.
Torsdag kl. 17:44 modtages en e-mail. Jeg ser den først fredag formiddag, og der er afrejse tirsdag. Beskeden lyder at turen til Pamakkule ikke har givet nok deltagere, så den er aflyst. Tilbudet er valget mellem en anden tur og tre hoteller. Der var ingen informationer med om de valgmulighederne. Der er nu to hverdage forud for rejsen.
Der skrives straks retur og udbedes en forklaring, og der spørges ind til forholdene omkring de nye løsninger. Intet svar.
Sidst på fredagen skriver jeg igen og beder dem ringe retur. Selskabet er tysk, og jeg vil ikke betale for den samtale. Stadig intet svar, og ingen opkald.
Mandag, dagen før afrejse, ringer jeg til Sweetdeal, som i første omgang forsøger med en henvisning til det tyske selskab. No-go. Rejsen er købt ved Sweetdeal, så det er her jeg skal henvende mig ifølge dansk lovgivning.
Det betød dog at det tyske selskab svarer. Det vil sige.... Ikke med svar på mine spørgsmål.
Febrilsk forsøger jeg kontakt, og aner ikke hvilket hotel vi skal bo på, om der er en rejse, og hvilke forhold rejsen skal foregå under, da jeg står i lufthavnen. Jeg er bestemt ikke tilpas.
Ved ankomst til Tyrkiet får jeg hotelnavnet, og nu vil guiden pludselig have 229 euro imod de 165, som var aftalt til all inklusive prisen. Må siges at jeg talte flere gange til 10. Valgte at betale, da jeg mærkede at hverken jeg eller guiden kl. 3 om natten tænkte ret klart.
At noget kan blive aflyst er forståeligt.
At forhold kan ændre sig er forståeligt.
Det er der imod ikke forståeligt, er at med en forlangt betaling i juni, opdager selskabet først tre hverdage før afrejsen at den ikke går. De har nu haft pengene i knap fire måneder.
Selskabet oplyser IKKE om indhold i de valg de stiller kunden over for.
Selskabet vælger tillige ikke at være til stede over for de frustrerede kunder der uden tvivl står med spørgsmål i sådan en situation.
Det er ikke acceptabelt at kunden bringes i sådan en situation to hverdage forud for rejsen, og overhovedet ingen respons får på frustrationerne, for slet ikke at nævne de manglende nye og dyrere vilkår, som først opdages i Tyrkiet.
Det er heller ikke acceptabelt at der ikke er dekort, men øget pris i forhold til den indgåede aftale.
Jeg vil sige, at hvis et selskab så markant kan agere på denne måde er det ikke anbefalelsesværdigt at vælge selskabet.

Klagen
Vi beklagede os selvflgelig da vi kom hjem og skrev både til Wow Travel og Sweetdeal.
Wow Travel svarede overhovedet ikke på vores henvendelse og Sweetdeal afviste pure.
Det på trods af at det var fremsat i rimelig stil, og uden krav om specifikt erstatning.
Nu er sagen på vej i rejseankenævnet.

Flyselskab, Coredon Airlines
Service ok, sæder med extra benplads gik sørme til "koste gratis" denne gang.
Af mad blev der blev alene solgt burgere i flyet, og der var forud ikke mulighed for at bestille mad.
Der var til gengæld ikke de sædvanlige salgsture med både det ene og andet.

Guider
Tyrkiske og engelsktalene.
Og megen tilstedeværelse er der ikke fra dem, men er man vant til at feriere er der heller ingen problemer i det, da det reelt er den samme sang hver gang.
DET var det så ikke denne gang. Det er det korteste informationsmøde jeg nogensinde har været til. Det eneste der blev forklaret var al den mad hotellet gav mulighed for, og så turen dagen derpå, som var gratis. Til gengæld gik vi fri af de normale lange salgstaler for de ekstraordinære dyre ture.
MEN vi fik ingen information om hotellet, som vi hen af vejen pludselig opdagede ville have været en god ide.
Der var heller ingen information om nærområdet, som der normalt er, hvilket blev lidt øv, da vi gerne ville på tur i nærområdet.
At guiden ved ankomst blev direkte irriteret over spørgsmål til hvorfor vi skulle betale mere end det aftalte i dealen er heller ikke med til det gode indtryk.
Det kan siges guiden har være mangelfuld.

På tur med bus
INTET problem absolut, og er en anbefalesesværdig måde at komme rundt på i Tyrkiet på egen hånd.
Skulle du misse et stop, beder du bare om at komme af. Bussen holder hvor du vil. OGSÅ 10m EFTER et busstop.

Mavnavgat vandfald & by
Tog bussen til Manavgat helt ind til busstationen for de små busser. Herfra fandt vi hurtigt bussen til vandfaldet, hvilket stod skrevet stort i forruden. Turen kostede os 2 x 3TL pr. person. Samme retur.
Det kostede 5TL at komme ind til vandfaldet. Vi kom, vi så og vi gik igen. Flto at se, men ikke den store oplevelse for tur og entre.
retur imod Mavnavgat steg vi af i centrum og gik mod busstationen. Vi ville se lidt på butikker og det marked vi skimtede på vej ud.
Markedet findes ca. 200m øst for broen over Mavnavgat floden, og er nem at finde, lige over for Atatyrk museet. Her er lidt af hvert i det sædvanlige læder og tøj, samt frugt og grønsags marked for de lokale.
Det anbefales at gå retur til busstationen, hvor der passeres de lokales steder med cafe og handel, der ikke synes mødt af turister endnu. Det giver et mere lokalt tyrkisk indtryk.
Se i øvrigt turen til tyrkiet i foråret, hvor der er beskrevet lidt om nærområdet.

Hotellet, Arcanus med tilkøbt All Inclusive
Ligger ca. 3 km. øst for side, og en tur herfra til side klares fint bde til fods eller med bus. Taxi er også muligt, hvis du har fået for mange penge med.
Stort hotel, som godt kan rumme en udmærket ferie.
At der skulle tordne og lyne kan jo ikke belastes hotellet, men det viste til gengæld at hotellet er sommer residens, og gav sine udfordringer, da alle gæster pludselig trak indendørs med både ophold og spisning.
Hotellet har hjørner til dem der ønsker ro, til dem der gerne vil høj musik, til dem der vil bade og sole og til dem der bare vil hygge i bar områder.
Her vinder hotellet stort På stranden er det ikke tilladt at reservere liggestole med sit håndklæde. Enten bruger du stolen, eller også gør du ikke. Betydning, der er ALTID mange frie liggestole.
Værelserne er flotte og pænt indrettede. Selv sengene er ikke de normale brædder, der mødes sydover.
Der er et udeareal med liggestole, der i den grad byder på ro, hvilket er temmelig rart efter at have mødt den sædvanlige dum-dum ved poolen på en time med sol.
Hotellet har tillige en lilel Lobbybar II, som er et roligt område med altan, der godt kan anbefales, hvis man er til det mere stille.
Her er minusserne for hotellet
Restauranten er et utroligt støjende sted at være.
Elevatorerne er sløve og trapperne foretrækkes, selv fra øverste 4. Sal.
Wi-fi er ifølge hotelpersonalet KUN i Lobbyen, men fanges fint rundt på hele matriklen inklusiv strand og værelser, og forbindelsen er stærk. Det vil sige til WiFi, men Internettet der imod svinger som vinden blæser, og man bliver ofte høvlet af, eller møder særdeles langsom forbindelse.

Restauranten
Det er lidt uvist, hvordan All Inclusive medtages. I den deal vi så var det inklusiv, men i vores, grudnet omplacering var det tilkøb.
Maden var udmærket, og der var flere nye retter hver dag. Alt flot pyntet, og selv med retter af lever, nyre, hjerte og tunge, tilmed en kartoffelmos der bare smagte. Det er jo lige mig :-).
Kagebordet til både middag og aften fejlede kun en ting. Der var simpelthen mere end maven kunne kapere i øjnenes grådighed.
Brød var dog en noget lav oplevelse, da det lagde i store mængder i varmefade, hvilket betd ekstra bagning. Så brødet var altid knastørt. Temmeligt ærgerligt, da vi ved det tyrkiske brød er en oplevelse af god kvalitet.
Modsat var oplevelsen med pandekager og scrambled egg til morgenmad, der blev lavet i store mængder, så lageret ophobede sig. Varerne var næsten umuligt at møde opvarmet, hvilket var en stor skuffelse.

Hotel-bar
Ude som inde en flot service, og der er hvad der kunne begæres med altid venlige og service mindede tjenere som gerne serverede uden at have det sædvanlige blik i at du smider rigeligt med drikkepenge.

Tripadvisor anmeldelse på Arcanus Side Resort
Anmeldelser skal altíd læses med et gram skepsis.
Læs nogle stykker i "rigtig god", "Gennemsnitlig" og "Utilfreds" og tyg lidt over teksten med sund fornuft. Så har du et brugbart indtryk. Dem der går op i "Fremragende", eller ned i Frygtelig" er sjældent indtrykket der levere det du møder.

Dagbogen
DAG-1
På værelset kl. 03.00, morgenmad kl. 0930, velkomstmødet kl. 11.00
Temperaturen kl. 10.00 på 28 grader, regn og torden i to timer i et niveau, der gør et bruserrum misundelig. Temperaturen faldt til 23 grader
En lidt tam dage efter rejse til kl. 03:00.
DAG-2
Overskyet og vådt alle steder.
Over dagen tog regnen til igen og fortsatte natten over.
Vi gik en tur inden det begyndte at regne og var ude og se på skoven. En sjov oplevelse i forhold til en dansk skov.
DAG-3
Fortsat regn og nu med blæst i kraftige vendinger.
Hotel indendørs. Det havde andre også fundet på, så nu viste hotellet sine klare begrænsninger i at være et sol og bade hotel, hvor folk skal opholde sig udendørs. ALT var fyldt op i hver en krog.
DAG-4
Det stilner af. Lidt regn om morgenen. Hen over formiddagen fortog skyerne sig, og temperaturen skød i vejret, og der var pludselig 28 grader.
DAG-5
Gråvejr hele dagen, men rimeligt lunt, og det gik fint dagen igennem med shorts og t-shirt.
På tur til Mavnavgat vandfaldet og marked i Mavnavgat.
Hjemme omkring kl. 13.
DAG-6
Morgensol, for en gangs skyld. Blev aflyst af skyer.
Overskyet hele dagen, men rimelig temperatur til shorts og t-shirt.
DAG-7
Hjemrejsedag. Vi skulle ud kl. 12.