Tunesien, Sousse 2013
Sousse
Vi har været her før og haft mange gode oplevelser, så det var ikke så meget ture vi var interesseret i denne gang.
Handel på Tunesisk
I butikker er der faste priser.
På gaden er plads til en munter handel, hvor det ikke er unormalt at skulle ned på 30% af sælgers udgangspunkt. Så det kan tage lidt tid, og at vende ryggen til og gå kan være nødvendig for at finde prislejet.
Oplevelser
Gå en tur i byen og oplev det rigtige Tunesien.
Medinanen skal simpelthen opleves, og det kan nemt foregå på egen hånd, i stedet for rejsebureauets byrundtur. Lidt tålmodighed skal med på turen, da det første gang pludselig kan blive spændende med at finde ud igen af de snoede og til tider overdækkede handelsstræder. Farer du vild kan du dog altid spørge de handlende om vej til moskeen, som ligger nede ved havnen.
Smiler sælger til dig og virker familiær kan du være sikker på han har gjort en rigtig god handel. Skælder han ud, og nærmest jager dig ud, har du fået en god pris, og husk at han jo ikke sælger hvis ikke der er fortjeneste i handlen.
Skulle man forvilde sig ud i et hjørne af Sousse og ikke gide eller kunne finde hjem, så er taxaen et godt valg. Det koster stort set ingenting, men sørg for at handle prisen hjem inden afgang, og undlad taxameterpris.

Bravo Tours
Bravo har deres stil, og normalt er det til at håndtere med rimelige opholdspriser.
Et ophold købt 8 mdr. forud, valgt ud fra beskrivelsen i kataloget i en uge hvor prisen var belagt med et plus på 25%, taber i vurderingen, med de oplevelser der tilgik.
Turene var som sædvanligt dyre ved Bravo Tours, hvilket jo blot er et valg til eller fra. Et godt råd er altid at kontrollere de lokale muligheder først.
Turene kan betales med tunesiske dinarer, eller kroner, men prisen i dinarer betaler snildt bankens hævegebyr, ved selv at gå i automaten og hæve dinarer.
Skuffelsen var stor da en annonceret tur i zoo pludselig var taget af programmet.

Flyselskab, Primera Air
Transport i et gammelt mærkbart slidt fly, hvor der bliver gjort meget i ekstra salg om bord, men det er jo en del af underholdningen, og der kan da også lige være et tilbud imellem.
Vandtanken var gået i stykker, så der var hverken kaffe eller te, og bud om andet i erstatning kom ikke på tale.
Normalt er der en spillefilm til at fordrive tiden med, men ikke denne gang.
En samlet service der synes noget mager.

Guider
Den oplevelse har været meget bedre hos Bravo Tours.
Mødet i lufthavnen var kaotisk.
Ude ved bussen var chaufføren ikke synlig, og vi blev mødt af et hav af bagage hijacker der ene og alene gik efter at narre penge ud af de naive nyankomne.
Det er for ringe at hverken chauffør eller guider er synlige her, da flere blev forsøgt tørret. Hijackerne sprang til og blandede sig i placering af kufferter i bagagerummet og forlangte efterfølgende penge.
Flere turister følte sig forlegen da de ikke havde penge, og selv måtte jeg flere gange vredt afvise dem. Ikke just hvad jeg betegner som en god start på en ferie.
En forespørgelse på anden dagen over de manglende aktiviteter gav bestemt ingen point til guiden, der virkede synligt irriteret over vores henvendelse.
Tur oplevelsen, beskrevet nedenunder trækker dog op igen.

På tur, i sporet efter romerne, med Bravo Tours
En tur hvor guiderne virkelig trækker op ad og gav virkelig valuta for pengene, så de lange afstande mellem oplevelserne blev indholdsrige.
Vi fulgte den romerske vandvej fra udspringet og ned til badeanstalten i Tunis. Imponerende og selv om det var ruiner gav det et godt billede af hvad der var foregået.
Vi kom også omkring et museum med romersk mosaik. Igen imponerende, men også lidt trivielt.
Middags maden var over forventning. Jævn, men bestemt i den bedre ende af hvad vi tidligere har oplevet på ture.

Hotellet, Riadh Palms med All Inclusive
Hotellet har Bravo Tour vurderet til 4 stjerner.
Oplevelsen i uge 13, påskeugen, driver hotellet ned under middel. Måske er sommeren bedre.
Et hotel med slidte værelser, døre der binder, så man tror de er låste.
Betjeningen er flink og venlig, men så begynder det også at drysse ned ad.
I spisesalen stiger støjniveauet kraftigt som den fyldes.
Menneskers samtale i forhallen, som eneste samlingsområde, driver støjniveauet pænt op som senere afløses af et overdøvende diskotek. Er man til det mere stille hygge er der kun værelserne tilbage om aftenen.
Ingen børneaktiviteter, og legepladsen var låst af.
Aftenens underholdning begrænset til dans og diskotek.
EN all inclusiv bar, tillige placeret i forhallen, og dermed er der lagt op til lange ture fra pool områderne.
Senge så hårde som var det en træplade vi sov på.
Lange køer ved serveringerne, både i bar og restaurant.
Ingen drikkevand til værelserne, med mindre man selv købte udenfor hotellet.

Hotel-bar
Rimelig, men dog med magert udbud.
Venlige tjenere der serverede, det vi ville have, af det udvalg der var. Må dog vente på de betalende kunder.

Hotel-morgenmad
Til et fire stjerners hotel er det en mager omgang, men kaffen er da udmærket.

Hotel-frokost
Vi spiser altid let til middag, hvilket ikke er et problem at mixe.

Hotel-middag
Der spises i to hold, og vi havde vundet det sene kl. 20:15, hvilket viste sig ikke at være en god ide med små børn, så vi bad om et skifte, og fik det.
Første aften da vi ankom til restauranten blev vi mødt af en kø med 50-100 gæster. Her skal vi jo have fast bord, og måtte pænt vente. Jeg var paf.
Bedre blev det ikke da tiden gik i køen, og vi nærmede os lukketid. DEN overholdt de sandelig. Så udbuddet var magert og med halvtomme fade, hvor flere retter var væk.

Le Baron restaurant
Kunne prøves enten onsdag eller fredag. Vi valgte onsdag.
En blandet fornøjelse, som ikke gav mange point.
Igen meget venlige tjenere. De forstod bare ikke engelsk.
Min datter skulle have en salat, uden ost. Da hun anden gang fandt ost i salaten gav hun op.
En svinekotelet var rimelig, men de lammeribs, som jeg og hustru fik, var ikke ordentligt stegte, og særdeles seje.
Vi kunne lige så godt have spist i hovedrestauranten.

Tripadvisor anmeldelser





Tommy Sørensen - Sønderbyen 4 - 9510 Arden -